Brug over de River Kwai
De eerste spoorbrug over de rivier Kwai bij Kanchanaburi was gebouwd van hout. De brug is gebouwd door geallieerde krijgsgevangen. De brug werd van ijzer gebouwd in 1943, maar werd tijdens de Tweede Wereld Oorlog herhaaldelijk gebombardeerd door de Amerikaanse luchtmacht. De brug werd herbouwd na de oorlog.
De brug maakt deel uit de van 414 kilometer lange Birma spoorweg. De aanleg hiervan was een uiterst zware onderneming. Vele krijgsgevangenen stierven aan cholera, malaria, ondervoeding en tevens aan mishandeling. Uiteindelijk heeft de brug slechts twee jaar dienst gedaan.
De brug over de Rivier Kwai anno 21ste eeuw
Tegenwoordig is de brug over de Rivier Kwai een toeristen attractie. De brug is aangepast zodat men erop kan lopen. Er is tevens een kleine toeristentrein die heen en weer rijdt over de brug. Om de bombardementen van 1944 te herdenken wordt er elk jaar het River Kwai Bridge festival georganiseerd. Hoogtepunt van het festival is de licht- en geluidsshow. Hier komen tevens veel toeristen op af.
De brug over de rivier Kwai ligt op zo’n drie kilometer afstand van het centrum van Kanchanaburi. Dit maakt het makkelijk de brug zelf te bezoeken. Maar je kunt natuurlijk ook een tour boeken bij een reisbureau. Dit is vaak in groepsverband. Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Thailand, dan is een bezoekje aan de brug over de Rivier Kwai zeker de moeite waard.
De bekende dodenspoorlijn (ook wel bekend als de Death Railway of de Birmaspoorweg) ligt in het ruige landschap van de provincie Kanchanuburi en grenst aan Myanmar (voormalig Birma), waar de spoorlijn eindigt. Kanchanaburi is voor de natuurliefhebbers een uitstekende bestemming, maar bovenal staan historie en cultuur hier hoog in het vaandel, met dank aan de dodenspoorlijn!
De geschiedenis van de dodenspoorlijn
Over de Mae Klong rivier, ook wel de Khwae Yai genoemd, loopt een vreemd ogende spoorbrug, met halfronde bogen en rechthoekige overspanningen. De spoorbrug is onderdeel van de 415 kilometer lange spoorlijn die van Nong Pladuk in Thailand naar Thanbyauzayat in Myanmar loopt. De spoorlijn werd tijdens de Tweede Wereldoorlog aangelegd door de Japanners, vanuit Java lieten zij de bekende spoorbrug overbrengen en door de geallieerde krijgsgevangenen weer in elkaar zetten. De spoorlijn heeft zijn bijnaam ‘dodenspoorlijn’ te danken aan de vele gevangenen die stierven door mishandeling, ondervoeding en tropische ziektes. Na de oorlog is een groot deel van het spoor afgebroken.
Maak kennis met de dodenspoorlijn
Wil jij meer weten over de dodenspoorlijn en deze met eigen ogen aanschouwen, bezoek dan een van de volgende plekken:
Tussen Kanchanaburi en Nam Tok, een afstand van ongeveer vijftig kilometer, loopt nog steeds een deel van de originele spoorlijn. De treinrit duurt ongeveer anderhalf uur en brengt je diep de natuur in van de provincie Kanchanuburi. Aanschouw het ruige landschap met diepe afgronden en krakende bruggen!
De krijgsgevangenen die overleden zijn tijdens de aanleg en bij het onderhoud van de ‘dodenspoorlijn’ werden begraven langs de spoorlijn. Op initiatief van de Commonwealth War Graves Commission, de Britse zusterorganisatie van de Nederlandse Oorlogsgravenstichting, zijn de slachtoffers later herbegraven op de erevelden Chungkai en Kanchanaburi in Thailand en Thanbyuzayat in Birma.
Iets ten zuiden van de spoorbrug ligt het Thailand-Burma Railway Centre. Hier wordt een tentoonstelling over de geschiedenis van de ‘dodenspoorweg’ gegeven en is zelfs een replica van de originele houten brug, op ware grote te zien!
Ook het JEATH oorlogsmuseum is gelegen vlakbij de spoorbrug. Het museum is ingericht als gevangeniskamp, de bamboehutten waar de gevangenen hun onderkomen vonden, geven een goed beeld van de ontberingen die zij meemaakten. JEATH zijn de beginletters van de nationaliteiten die aan de spoorlijn gewerkt hebben; Japan, Engeland, Amerika/Australië, Thailand en Holland.
Wist je dat…?
… de spoorbrug vaak de brug over de rivier de Kwai genoemd wordt, maar dat dit feitelijk niet juist is? De beruchte brug (die er niet meer is) lag in werkelijkheid meer naar het noorden.
… de spoorlijn in zestien maanden voltooid is, terwijl het volgens Japanse ingenieurs minimaal vijf jaar zou duren?
… er tijdens de aanleg van de spoorlijn in totaal ongeveer 15.000 krijgsgevangenen zijn gestorven? Per dag waren dat ongeveer 75 arbeiders!
… 3.000 van deze overleden krijgsgevangen van Nederlandse afkomst waren? (uit het toenmalige Nederlands-Indië).
… de spoorlijn haar bekendheid met name dankt aan de film Bridge on the River Kwai?